از میان ۴۳۴ شهرستان، تنها ۳۸ شهرستان فرمانداری ویژه است۔ برای فرمانداری ویژه پنج شاخصِ جمعیت شهرستان باید بیش از ۲۵۰۰۰۰ و جمعیت مرکز شهرستان ۱۲۵۰۰۰ و مسافت بین شهرستان و مرکز استان باید بیش از ۱۲۵ کیلومتر و سابقه فرمانداری بیش از ۵۰ سال و مساحت آن بیش از ۵۰۰۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است۔ شهرستان دهلران سه شاخص از پنج شاخص لازم چون سابقه فرمانداری، مساحت شهرستان و مسافت بین مرکز شهرستان تا مرکز استان را دارا می باشد۔

استاندار و نماینده به عنوانِ مقام عالیِ استان و وکیل مردم رایزنی ها را برای به سرانجام رساندن پیگیریِ ها و تلاش ها در جهتِ فرمانداری ویژه شهرستان دهلران دو چندان کنند۔
از میان ۴۳۴ شهرستان، تنها ۳۸ شهرستان فرمانداری ویژه است۔ برای فرمانداری ویژه پنج شاخصِ جمعیت شهرستان باید بیش از ۲۵۰۰۰۰ و جمعیت مرکز شهرستان ۱۲۵۰۰۰ و مسافت بین شهرستان و مرکز استان باید بیش از ۱۲۵ کیلومتر و سابقه فرمانداری بیش از ۵۰ سال و مساحت آن بیش از ۵۰۰۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است۔
شهرستان دهلران سه شاخص از پنج شاخص لازم چون سابقه فرمانداری، مساحت شهرستان و مسافت بین مرکز شهرستان تا مرکز استان را دارا می باشد۔
از میان ۳۸ شهرستان ویژه، تنها ۶ شهرستان شاخصِ پنج گانه را دارا می باشند، ۱۱ شهرستان چهار شاخص، ۱۵ شهرستان سه شاخص و ۶ شهرستان دو شاخص را دارا است۔ نکته قابل تامل این است، از میان شش شهرستان، پنج شهرستانِ میانهِ آذربایجان شرقی، تنکابن مازندران، لارستان و دارابِ فارس و طبس خراسان جنوبی دو شاخصِ اول و دوم که جمعیت شهرستان و مرکز شهرستان است را دارا نمی باشند و این همان ایرادی است که وزارت کشور در مسیرِ تبدیلِ فرمانداریِ ویژه دهلران به آن استناد می کند۔ اینجا نقشِ لابیِ و تاثیرِ رایزنیِ در بدنهِ دولت و حاکمیت به خوبی مشخص است که استانداران و نمایندگان آن استان ها و شهرستان به خوبی از آن بهره برده کهِ علاوهِ بر تلاش و پیگیری هایِ مستمر خود از افرادِ ذیِ نفوذ استان برای رسیدن به مقصود از آن استفاده می کنند۔ امروز آن روزیِ است که قاسم سلیمانی دشتکی و بهزاد علیزاده از ظرفیت عادل آذر استفاده کنند تا مطالبه دیرینه و به حق مردم شهرستان دهلران قبل از پایانِ دولت تدبیر و امید محقق گردد۔ بدون شک برای آنان نیک‌نامی و برای مردم دهلران شادمانی همراه خواهد داشت۔