خشکسالی بی سابقه در استان ایلام نیازمند توجه ویژه وزارت جهادکشاورزی است/کشاورزان منتظر اجرای خط انتقال آب در طرح سامانه گرمسیری هستند

به گزارش سایت باور ما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، دکتر حسن بهرام‌نیا در ادامه برنامه های سفر به مرکز کشور پس از حضور در نشست ستاد مرکزی اربعین، با دكتر فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی دیدار و گفتگو کرد و پیگیر خواسته ها و مطالبات استان در این حوزه شد.

استاندار ایلام در این دیدار که روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و جهاد کشاورزی استان به همراه مدیران معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نیز حضور داشتند، خواستار ترمیم و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ آب در استان ایلام شد و گفت: در این راستا با توجه به خشکسالی بی سابقه در ایلام لازم است در تامین اعتبارات لازم و پیگیری از طریق مدیریت آب‌های غرب و شمال غرب کشور به این استان توجه ویژه ای شود.

دکتر بهرام نیا در ادامه خواستار به سرانجام رسیدن دو طرح مهم سامانه گرمسیری و احیای اراضی در استان شد و گفت: ضرورت دارد جهت جلوگیری از استهلاک منابع و از بین رفتن سرمایه در طرح سامانه گرمسیری هرچه سریعتر این پروژه مهم و حیاتی تکمیل شود و در اولین اقدام خط انتقال آب آن اجرایی گردد.

استاندار ایلام در ادامه به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: از ۵۰ هزار هکتار سهم استان ایلام ۴۱ هزار هکتار به سرانجام رسیده و ۹ هزار هکتار باقیمانده که برای آن مجوز ماده ۲۳ گرفته شده است.

وی اضافه کرد: بایست تلاش شود برای به سرانجام رساندن مابقی طرحهای بزرگ از جمله ۲۰ ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت آبی نمودن ۱۷ هزار هکتار زمین کشاورزی ضمن اخذ مجوز ماده ۲۳ از کمک بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

در ادامه این نشست دكتر فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی از تلاش ها و پیگیری های استاندار ایلام در حوزه جهاد کشاورزی تقدیر کرد و نسبت به مطالبات و درخواست های وی قول مساعد داد و گفت: در خصوص طرح سامانه گرمسیری، مشکل اعتباری پمپاژهای آب استان در مناطق مختلف از جمله میمه و برتش دهلران، کهره به داجیوند هلیلان، چم ژاب و ارمو دره شهر و … با اخذ مجوز ماده ۲۳ اعتبارات لازم اختصاص می یابد.

وی در ادامه قول مساعد داد که از اعتبارات خشکسالی به پروژه های حوزه جهاد کشاورزی استان سهم قابل توجه‌ای اختصاص یابد.