زمانی که نام چیلات و گذرگاه مرزی آن بر زبان جاری بود، نامی از چنگوله و هلاله شمالی نبود

پایگاه خبری باور ما؛ حسن جاوید_ بهرام نیا استاندار ایلام از وقتی به صندلی استانداری ایلام تکیه زده است در هر جلسه ای که در مورد مرز و گذرگاه باشد؛ چیلات، چنگوله و هلاله شمالی از زبان ایشان نیفتاده است که نمونه آن دیروز در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس که باز تاکید بر بازگشایی آن سهِ قلویِ مَرزی کرد و این که همیشه خواهان بازگشایی آنها می باشد، جای تقدیر دارد. اما آیا تا کنون یک بار از خود پرسیده است؛ نمی توان در یک زمان دو تا کار مهم را با هم انجام داد؟
اگر چه همه مردم استان ایلام بخصوص شهرهای ذی نفع در مرز با توجه به مرزی بودن شهرهایشان خواهان گشایش مرزهای شهرستان خود هستند اما اگر واقع بین باشیم در زمانی که نام چیلات و گذرگاه مرزی آن بر زبان جاری بود، نامی از چنگوله و هلاله شمالی نبود. اما امروز چنگوله و هلاله، گوی سبقت از چیلات را ربوده اند و این سه گذرگاه چنان سهِ دوندهِ دویِ سرعتی می مانند که چیلات که دیر زمانی نفر اول مسابقه بود امروز با حسرت و چشمانی غم بار نگاه آن دو دونده دیگر می کند که روزانه از آنان دور و دور تر می شود! سال ها از این که طرف عراقی پای کار نمی آید، می گذرد اما مردم هنوز نفهمیده اند چرا پای کار نمی آید!؟ و برای پای کار آمدن آنان، ما چه اقداماتی کرده ایم؟
مدتی گفته می شد؛ طرفِ روبروی چیلات از صدریون است و میانه ای با ایران ندارد!؟
مدتی گفته شد؛ استانِ روبروی چیلات، گذرگاه چذابه در ایران را دارد و آن را کافی می داند!؟
مدتی گفته شد؛ ما آماده نبودیم آنها آماده بودند، حالا که ما آماده ایم آنان آماده نیستند!؟
خلاصه چه بگوییم؛ با کلماتی چون میانه ای ندارد و کافی می داند و الی آخر ما آماده ایم آنها آماده نیستند و یا این که ما آماده نبودیم آنها آماده بودند، بیش از دوازدهِ سیزده سال می گذرد اما هم چنان چیلات بازگشایی نشده و مردم هم چنان حسرت وار شاهد و ناظر رایزنی هایی هستند که بیشتر مصداق آن ضرب المثل معروف” با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت!” می باشند.
اگر چه بهرام نیا می خواهد با یک تیر دو نشان بزند، اما آقای استاندار؛ لطفا بازگشایی چیلات و رایزنی با طرف عراقی را در اولویت اول خود قرار دهید و مردم را بیشتر از این با این جلسات و کلمات توخالی عذاب ندهید.