طی نشست های متعدد شهردار و اعضای شورای شهر دهلران با مسولین ملی، افق روشنی پیش روی این شهر مرزی قرار خواهد گرفت.

به گزارش سایت باور ما به نقل از روابط عمومی شهرداری دهلران؛ تعطیلات آخر هفته، مجالی برای تفریح و فراِغت از کار است م، اما پیشبرد برنامه ها و تلاش درجهت کاهش مشکلات مردم، شهردار و شورای شهر دهلران را پرانگیزه و مصمم ساخته تا بتوانند با ارتباط گیری های موثر در سطح ملی ، پرونده نیازمندی های شهری را روی میز مسوولین کشوری قرار دهند، بلکه در این بین، روح خسته و ملول شهر را التیامی بخشند و لبخندی بر لب مردمان شهر بنشانند.
امین الله جام سحر، شهردار دهلران در ادامه پیگیری های ملی، اینبار با علی زینی وند معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور دیدار و با تشریح عمق محرومیت و فرسودگی زیرساختهای شهری ، خواستار توجه ویژه به این شهر مرزی شد.
وی در این نشست خصوصی با بیان اینکه شهر دهلران، دومین شهر بزرگ استان ایلام و مستعد توسعه و شکوفایی است اظهار داشت: نداشتن درآمد پایدار، اتمام زودهنگام فصل بازسازی و تکمیل نشدن زیرساختهای شهری در آن دوران، راه را بر توسعه همه جانبه شهر بسته و شهرداری را با حجم فراوانی از مشکلات عمران شهری، فضای سبز، مبلمان شهری و زیباسازی مواجه نموده است.
شهردار دهلران افزود : در این دیدار بر قرار گرفتن دهلران در مجاورت مرز مهران و مسیر تردد زوار اربعین تاکید شد و عدم بهره مندی این شهر از اعتبارات اربعین در جهت ارتقا و تقویت زیرساختهای شهری با وجود حجم قابل توجهی از ترافیک تردد زوار استانهای مرکزی از داخل شهر دهلران تا مرز مهران و عتبات عالیات، یکی دیگر از مطالبات این شهرداری است. امین الله جام سحر به وضعیت نامناسب فضای سبز سطح شهر اشاره کرد و افزود: نبود سیستم آبیاری مناسب در سطح فضای سبز باعث از بین رفتن و کاهش سرانه فضای سبز شهری شده است. وی گفت: هم اکنون از آب شرب شهری برای آبیاری ۲۵هکتار فضای سبز بوستانها، پارکها و بلوارهای سطح شهر استفاده می شود که این امر علاوه بر هدر دادن آب مصرفی شهروندان، بر تنش آبی افزوده که نیازمند تسریع در تامین آب خام مورد نیاز شهر است،
وی با اشاره به بررسی گزینه های تامین آب خام، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری، آب گوگرد زدایی شده آبگرم، و… را مهمترین موارد این مبحث برشمرد و اظهار داشت ۸۰ درصد مطالعات طرح آب خام شهری انجام گرفته و ضروریست دستگاه های مرتبط با تصفیه آب فاضلاب شهری بر تکمیل زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز و به سرانجام رساندن آن اهتمام ورزند تا علاوه بر کاهش مصرف آب شرب شهری و هدر رفت آن، با استفاده از آب خام این تصفیه خانه رخت سبزی بر تن بوستانها،پارک و بلوارهای سطح شهر پوشاند. و نشاط را در چهره ی شهر ب نظاره نشست.
وی در بخش دیگری از درخواست ها و نیازمندی های حوزه شهرداری، به تجهیز و بروزرسانی امکانات شهرداری، ازجمله کارخانه تولید مصالح سنگی و آسفالت شهرداری،ماشین آلات و نقلیه شهرداری بعنوان منابع درآمدزایی ، سرمایه های پویا و پایدار شهرداری اشاره کرد و آنرا مستلزم تعمیر، تکمیل، ارتقا و بروزرسانی دانست که با توجه به فعالیت شرکتهای متعدد نفتی و صنعتی در حوزه شهرستان علاوه بر تامین نیازهای شهری ، میتوان در تولید سرمایه و پاسخگویی به نیازهای مالی شهرداری موثر بود.
شهردار دهلران، با بیان اینکه روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن زباله در شهر تولید میشود به لزوم به ثمر رساندن طرح پسماند شهری اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح شامل تفکیک از مبدا، سیاستهای تشویقی جهت تحویل تفکیکی زباله های خانگی می باشد که نهایتا میتوان با احداث کارخانه های بازیافت به اشتغالزایی و تولید محصولات پایین دستی نیز منتهی گردد، که این امر میتواند به صرفه جویی و تولید سرمایه به میزان ۴۵۰میلیون تومان منجر شده و این میزان اعتبار را در سایر بخشهای مورد نیاز هزینه نمود.

نخاله های ساختمانی که بعنوان نوعی دیگر از زباله های شهری هم اکنون مکانی برای پرورش پشه های خاکی سالک و تهدیدی برای سلامت شهروندان هستند ، دیگر طرح تولیدی مورد نظر شهرداری دهلران است که با جمع آوری، بازیافت و تبدیل به مصالح ساختمانی ، میتوان از آنها فرصت مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار در شهرداری ساخت و این تهدید را به فرصت تبدیل نمود.

شهردار دهلران در پایان با بیان اینکه معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، از این طرح ها استقبال نموده و خواستار تهیه و ارایه طرح توجیهی فنی و مستدل برای تمامی موارد شد ، از همکاری و مساعدت در جهت به ثمر رساندن این طرح ها خبر داد و اظهار داشت: با استمرار پیگیری ها،تعامل و رایزنی ها در سطح ملی میتوان مسیر برون رفت از مشکلات را هموار نمود.

وی همچنین اظهار داشت : در دیدار جداگانه ای با دکتر غلامعلی معاون فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پیرو مطالبات فوق، رایزنی هایی صورت گرفت که متعاقب آن آقای حجت الله غلامعلی، قول مساعد دادند از ظرفیت و فرصت اربعین و همچنین با توجه به حوزه نفتی دهلران و حضور شرکت های نفتی در منطقه از ردیف مسئولیت های اجتماعی این شرکت ها در جهت رفع مشکلات فوق پی گیری های لازم بعمل آید.