اینجا استان ایلام است، ما در شهرستان دهلران هستیم۔ اینجا آخر دنیاست، باور کنید کسی به حرف هایمان گوش نداده و نمی دهد، شرافتا شما گوش کنید، بشنوید و عمل کنید۔

حضرت جحت الاسلام محسنی اژه ای؛ قاضی القضات ایران به این‌جا خوش آمدید۔
اینجا استان ایلام است، ما در شهرستان دهلران هستیم۔ اینجا آخر دنیاست، باور کنید کسی به حرف هایمان گوش نداده و نمی دهد، شرافتا شما گوش کنید، بشنوید و عمل کنید۔
تا امروز این مردم، عمل گراییِ شما را خوب دیده اند۔ با عمل به خواسته هایِ حداقلیِ این مردمِ مرزدارِ امینِ این مملکت که بدون مزد و هر گونه چشمداشتی در این دیار( توهین نباشد ) که بهتر است بگوییم تنها سوسماران بیابان در آن تاب تحمل گرمایِ سوزانش را دارند، سال هاست با کمترین و حداقلیِ ترین امکانات رفاهی زندگی را سپری می کنند۔
حضرت حجت الاسلام محسنی اژه ای؛ دهلران ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورِ عراق دارد اما بازارچه و گذرگاه مرزی ندارد! هنوز در پیچ و خم اداری به این بهانه که طرف عراقی پای کار نیست آینه دق مردمان این سامان شده است!
حضرت محسنی اژه ای؛ سامانه گرمسیری که با لطف و عنایت رهبر انقلاب شروع شد به دهلران نرسیدهِ قطع شد و اگر هم زمانی برسد این شهر با دشت های وسیع کمترین بهره را از آن خواهد برد! چون فرزندخواندهِ ایِ مورد ظلم و اجحاف قرار گرفته است!
حضرت حجه الاسلام اژه ای؛ زمانی نه چندان دور با سوء استفاده از قدرت، ۲۴ هکتار زمینِ این شهر به ۲۴۲ نفر غیربومی واگذار شد که به هر کدام از آنها بیش از هفتصد متر زمین هَبه کردند و نتیجهِ آن سوء استفاده این است جوانان دهلرانی امروز بی سر پناه هستند!
حضرت محسنی اژه ای؛ در زمانی نه چندان دور زمین های کشاورزی این شهرستان به جای این که به جوانان تحصیل کرده و مردم این سامان واگذار شود تا منبع رزق آنان باشد به غیربومیانی واگذار شد که بسیاری از آنها حتی یک روز در این شهر گام ننهاده اما جوان تحصیل کرده ما همچنان در دیگر شهرها برای چندر غاز درآمد حمالی و بقالی می کند!
حضرت حجت الاسلام محسنی اژه ای؛ تابستان که می شود آه و ناله مردم این شهر سَر به فلک می کشد، نمی دانی چرا؟ اگر از مسئولان بپرسید چرا، به شما نخواهند گفت! چون همه چیز باید گل و بلبل نشان داده شود! امروز ما به شما می گوییم، در این شهر چشمه های آبگرمی وجود دارد که سالیان سال است گوگردِ آن آب، موجب خسارات عمده ای به وسایل سرمایشی این مردم شده است که متاسفانه بعد از سی سال از بازسازی با اعتباراتِ قطره چکانی برای انتقال آن اقداماتی صورت گرفته است که همچنان باعث آزار مردم است!
حضرت محسنی اژه ای؛ از جذب نیروهای غیربومی در شرکت های فعال منطقه نگو و نپرسید!؟ فقط این را بدانید جوان تحصیل کرده دهلران بیکار است اما صاحبانِ شرکت ها از اطراف و اکناف ایران آدم استخدام می کنند و جوان ما همچنان چشم انتظار مانده است!
حضرت حجه الاسلام محسنی اژه ای؛ جاده ها همه دوبانده و چهاربانده اند! در اینجا کمترین مرگ و میر را در جاده ها داریم! شرحِ حال جاده ها بماند! اما خوب است این را بدانید که بسیاری از جاده های ما از زمان شاه منحوس به ما به ارث رسیده است و از جایی که مواد آن اولیه است هنوز کارایی گذشته خود را حفظ کرده است! برای مصداق جاده دهلران _ اندیمشک را نام می بریم که محور دوم زائران برای رسیدن به عتبات عالیات است و قرار بود با اعتبار وزارت نفت عملیاتی شود اما متاسفانه هنوز در ابتدای کار است۔
حضرت محسنی اژه ای؛ با راه آهن جنوب کمتر از صد و سی کیلومتر فاصله داریم ولی از راه آهن محرومیم!
حضرت حجت الاسلام محسنی اژه ای؛ از ظرفیت ها و پنانسیل های شهرستان چیزی نگوییم بهتر است اما پرونده فرمانداری ویژه شهرستان دهلران بیش از ده سال است در وزارت کشور خاک می خورد! چون کَسی برای پیگیری آن نداریم!
کلام آخر، حضرت حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای؛ اگر چه پیگیری این خواسته ها در مقام دولتمردان است اما شما در مقام دفاع از حقوق عامه که تا امروز فراتر از این خواسته ها را در دیگر شهرستان ها به سر انجام رسانیده اید، انتظار داریم پیگیر مطالبات شهرستان دهلران باشید و در راستای انجام آنها گام هایی بر دارید۔ بدون شک خدای این‌ مردم، پشت و پناهتان خواهد بود۔