وی با کوله‌باری از تجربه و تخصص و یک دوره سابقه تقنینی، در حالی به‌عنوان نماینده عالی دولت در استانی انتخاب می‌شود که مخازن اصلی نفت و گاز را در خود جای داده است

محمد صحرایی مدیر روابط‌عمومی و اموربین‌الملل استانداری ایلام؛ دکتر بهرام‌ نیا دانش آموخته مهندسی عمران و دکتری برنامه‌ریزی شهری و ۳۴ سال سابقه فعالیت در حوزه نفت و گاز و … به‌طوریکه از سال ۱۳۶۸ به استخدام شرکت ملی نفت در می‌آید و در حوزه ستادی به‌عنوان مدیر گاز و سپس مجری پروژه ngl3000، مجری پارس شمالی و هشت سال در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ناظر و مدیر ارشد و سپس به‌عنوان سرپرست مهندسی و ساختمان طرح‌های شرکت ملی نفت مشغول فعالیت می‌شود و تجربیات گرانبهایی در این حوزه کسب می‌کند.

وی با کوله‌باری از تجربه و تخصص و یک دوره سابقه تقنینی، در حالی به‌عنوان نماینده عالی دولت در استانی انتخاب می‌شود که مخازن اصلی نفت و گاز را در خود جای داده است و مادامی که در اولین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور می‌یابد با تیزبینی هرچه تمام‌تر بر دو فرصت مهم «انرژی و مرز» در تدوین سند بالادستی آمایش سرزمینی استان دست می‌گذارد.

در آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد استاندار تازه نفس و البته پخته دولت سیزدهم در استان ایلام به این زودی دغدغه‌های خود را با این حدت و شدت کم نظیر، پیگیری و عملیاتی کند و در همین آغاز کار خود شاهد دشت میوه‌های شیرین آن برای استان شود.

از آن وقت تا امروز اگر بگوییم که دو محور اصلی فعالیت عمده استاندار جهادی ایلام بر دو حوزه مهم انرژی [نفت، گاز و پتروشیمی] و مرز [اربعین، دیپلماسی مرزی و اقتصادی و مراودات تجاری] گذاشته شده‌است سخنی به گزاف نگفته‌ایم که در این مجال به جهاد استاندار ایلام در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می‌پردازیم.

در این راستا در دو محور به اهم کارها، اقدامات و رایزنی‌های دکتر بهرام‌نیا در مدت زمان کوتاه ۷ ماهه حضور خود در استان ایلام نگاهی می‌اندازیم:
۱- حضور در مرکز و دیدار با مسئولان ارشد کشوری
۲- دعوت از مسئولان ارشد کشوری برای سفر به استان و حضور میدانی آن‌ها در بررسی مسائل و مشکلات از نزدیک

در این مدت رایزنی‌ها و پیگیری‌های استاندار ایلام در مرکز در دیدار با مسئولان ارشد کشور، شرکت‌های مهم حوزه انرژی، هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری چون هلدینگ‌ ایرانیان و خلیج‌فارس و … همچنین حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، دیدار با وزار و معاونین وزارت نیرو، نفت و معاونین و شخص رئیس جمهور به طرز قابل توجه‌ای انجام و پیگیری شده‌است.

روی دیگر سکه تلاش‌های گسترده دکتر بهرام‌نیا، حضور مسئولان ارشد کشوری مرتبط با مقوله مهم انرژی در استان ایلام بود. در این راستا می‌توان به سفر مسئولان ارشد وزارت نیرو، نفت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و … به استان اشاره داشت.

اما تازه‌ترین اقدام استاندار ایلام که با رایزنی‌های گسترده در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به ثمر نشست به دو دیدار و نشست‌های مهم وی ظرف کمتر از یک ماه در مرکز و ایلام با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برمی‌گردد.

مادامی که دکتر بهرام‌نیا بعد از رایزنی‌های گسترده با مسئولان ارشد وزارت نفت و دو هلدینگ بزرگ حوزه نفتی کشور یعنی هلیدینگ ایرانیان و خلیج فارس، ظرف مدت کوتاه کمتر از یک ماه به دیدار معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رفت و پس از پیگیری امور استان در این حوزه از وی برای سفر به استان و بررسی بیشتر مطالبات بر زمین مانده استان در مقوله مهم انرژی دعوت کرد و این امر نیز محقق شد تا در نتیجه این فعل و انفعالات فشرده دستاوردهای بی بدیلی برای استان حاصل شود.

در نشست مشترک بین استاندار ایلام و معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همچنین مدیران حوزه نفت و گاز غرب کشور دکتر بهرام‌نیا مطالبات عمده استان در این حوزه را با صدایی بلند فریاد زد و خواستار احقاق حقوق از دست رفته استان شد. اما نکته مهم در این نشست را باید در پاسخ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به مطالبات استاندار ایلام جستجو کرد.

دکتر خجسته‌مهر در این نشست از خبرهای خوش از جمله ارتقای شاخص‌های نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام خبر داد و گفت؛ افزایش تولید گاز به یک میلیارد و نیم متر مکعب [از جمله در تنگ بیجار]، انجام مطالعات فاز دوم میدان مشترک نفتی آذر، اختصاص ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان دانان، دالپری، چشمه خوش، باباگیر و ngl3100 دهلران، اختصاص یک میلیون دلار برای میدان‌های مشترک ایلام، اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار در میدان نفتی چنگوله، احداث ابر پروژه‌ای به نام پارک پلی‌پروپیلن با ۹۲ کارخانه و ایجاد قریب ۱۴ هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم، ملزم نمودن تمامی پیمانکاران شرکت نفت در ایلام برای گشایش حساب در استان و استفاده از نیروی بومی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و … از جمله دستاوردهای مهمی است که شکوفایی همه جانبه استان را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استان رقم خواهد زد.

‌‌دکتر بهرام‌نیا که با کوله باری از تجربه و تخصص سال‌ها در حوزه انرژی مشغول خدمت بوده است، در این مدت کوتاه به روشنی مسیر پر پیچ و خم استیفای حقوق مردم استان در این حوزه را به‌صورت جهادی شناسایی و پیگیری کرده است.

گواه این ادعا، نشست تخصصی حوزه انرژی در استان است که با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و به ریاست استاندار ایلام برگزار شد. آن زمان که دکتر بهرام‌نیا با هوشمندی به ۹۵ درصد استحصال نفت غرب کشور در استان ایلام اشاره کرد و گفت؛ ایلام فقیر نیست؛ اگر حق قانونی ما را بدهند، وضعیت استان متفاوت خواهد شد … وی با بیان این جمله تاریخی به زیبایی مطالبه مهم استان یعنی استقلال دفتر نمایندگی نفت و گاز در استان را مطرح نمود.

واضح است حجم عظیم سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند مدیریت متمرکز در استان است که این هدف مهم تحت عنوان «استقلال نمایندگی دفتر نفت و گاز در استان» با اتخاذ استراتژی صحیح و راهبری درست توسط استاندار باتجربه ایلام هم اکنون در تیررس قرار گرفته است.