بسیار وجود دارد که یک معلم با سابقه و مستندات کم، از همکار با سابقه و رزومه و مستندات بیشتر، امتیاز بالاتر آورده است

پایگاه خبری باور ما؛ این روزها فهرستی از رتبه بندی فرهنگیان استان ایلام در فضای مجازی پخش شده که اگر قرار باشد رتبه ی فرهنگیان بر اساس و معیار آن انجام شود بیش از هر چیزی مصداق بی عدالتی و انحراف این طرح از اهداف اعلامی خواهد بود. هر چند شنیده هایی مبنی بر عدم اعتبار آن فهرست و مربوط به گذشته بودن آن اعلام شده، اما در این کشور و استان بسیار دیده ایم که شایعات و انتشار و تکذیب های متعاقب پیش درآمدی بر رخدادهای تلخ و دور از عدالت بوده است؛ و البته متوجه هستیم که مگر فهرست های جدید قرار است تا چه میزان تغییر در این فهرست کنونی باشد. و اینکه اساسا بعید است تهیه کنندگان چنین فهرستی نیرو و دقت کافی در تجدید نظر و اصلاح اشکالات عمده ی آن داشته باشند؛ چه اگر چنین نیرو و دقتی بود در بدو امر چنین فهرستی هم بیرون نمی آمد.
بهر روی نکاتی به عنوان تذکر و هشدار ارایه می گردد باشد که مورد توجه ذیربطان و دست اندرکاران امر قرار گیرد:
۱- ابتدا که نام کسانی در این فهرست نیست. یعنی بطور کلی مورد اغفال قرار گرفته اند و نام و رتبه ای برای آنها در این فهرست، در نظر گرفته نشده است.
۲- ظاهرا رتبه بندی طرحی برای چندرغاز افزایش حقوق معلمان ، طی مکانیسمی، دسته بندی کننده ی شایستگی های فرهنگیان بوده است. یعنی اساسا می بایست به کسانی که دارای سابقه و رزومه و شایستگی های حرفه ای و مستندات بیشتر و با کیفیت تری بوده اند امتیاز بیشتر و به کسانی که فاقد چنین عناوین و مستنداتی بوده اند امتیاز کمتری داده شود. به اطلاع می رساند این فهرست آشکارا و اجحاف آمیز از چنین ویژگی خالیست. به هیچ عنوان این فهرست و امتیازات داده شده گویای در نظر گیری شایستگی ها و مستندات بسیاری از فرهنگیان نیست. بسیار وجود دارد که یک معلم با سابقه و مستندات کم، از همکار با سابقه و رزومه و مستندات بیشتر، امتیاز بالاتر آورده است. اعتراض و تعجب فرهنگیان بالا آمده است. برخی از معلمان از اینکه چنین امتیاز بالایی- البته در نسبت با دیگر همکاران- به آنها داده شده خود متعجب و مشعوف اند و برخی از اینکه تا به این حد نادیده و مورد انکار قرار گرفته اند ناراحت و خشمگین اند.
۳- در این فهرست نمودهایی از تسویه حساب های سیاسی و … دیده می شود. نمودهای از جانبداری های ناروا. نمودهایی از رقابت های منصبی. نمودهایی از تسویه حساب های جناحی؛ نزاع مضحک، نخ نما و تاریخ گذشته ی اصلاح و اصول. نمودهایی از جانبداری های فامیلی و قومی. نمودهایی از لحاظ های خویشاوندی و …
بهر روری اگر قرار باشد طرحِ هیهاو برای هیچِ رتبه بندی فرهنگیان، بر اساس چنین فهرست هایی صورت پذیرد همان بهتر که انجام نشود، چون راهی به عدالت نداشته و باعث نا امیدیِ بیش از پیش نیروهای کیفی آموزش و پرورش خواهد شد.