واقعا نظام و مسئولین رئوفی داریم چون آن طور که به صراحت در قانون در بحث برخورد با متخلفین تخریب منابع طبیعی ، جنگلها و تغییر کاربریها و آلودگی خاک و زمین آمده صورت نمی گیرد

به گزارش باور ما؛ دکتر ابدالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در جلسه روز جهانی خاک اعلام کرد شعار امسال (توقف شورشدن خاک، تقویت بازدهی خاک) با تصویب قانون حفاظت خاک شناسایی واحد آلاینده خاک و زمینه پاکسازی و مقابله با هرگونه آلودگی خاک فراهم شده است.

مدیرکل محیط زیست گفت : فرسایش آبی خاک یکی از مهمترین چالشهای حفاظت از خاک کشور می باشد که سالانه از هر هکتار خاک در استان حدود ۱۷ تن خاک به صورت فرسایشی از دسترس خارج می شود.

وی بیان داشت: علاوه بر فرسایش آبی فرسایش بادی نیز یکی دیگر از تهدیدهای جدی خاک کشور به شمار میرود،

ابدالی افزود با حمایت و پشتیبانی دانشگاههای استان می توان در جهت فرهنگ سازی برای مقابله با آلودگی خاک و همچنین انجام فرآیند پاکسازی و خوداظهاری خاکهای آلوده اقدامات مثبتی انجام گردد.

دراین جلسه نیز محسن چراغی پور معاون مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به گسترش توجه جامعه به اهمیت موضوع خاک گفت : فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی و برخورد قانونی با دستگاههای متخلف در امر ایجاد کارخانه ها بدون‌ رعایت ضوابط برای حفظ و جلوگیری از فرسایش و تغییرکاربری خاک و ترویج روش های بهره برداری بهینه از خاک یک امر ضروی است .

معاون مدیرکل مدیریت بحران با بیان اینکه مدیریت بحران بر چهار اصل مهم پیشگیری ، آمادگی ، مقابله و بازتوانی و بازسازی استوار است گفت : نقش اصلی در مدیریت بحران پیش بینی و پیشگیری‌ است که امروز رویگرد سازمان مدیریت بحران و به تبع ادارات کل همین موضوع پیش بینی و پیشگیری از حوادث طبیعی است .

وی گفت برای تداوم حیات بشر به سه مقوله مهم آب و غذا ، هوا و خاک پاک بستگی دارد و همه مردم و مسئولین‌ذی ربط باید دارای برنامه ریزی خاص برای این سه شاخص باشند .

معاون مدیرکل مدیریت استانداری ایلام خاطرنشان کرد : واقعا نظام و مسئولین رئوفی داریم چون آن طور که به صراحت در قانون در بحث برخورد با متخلفین تخریب منابع طبیعی، جنگلها و تغییر کاربریها و آلودگی خاک و زمین آمده صورت نمی گیرد

دکتر توکلی از اساتید و‌ مسئول آموزش دانشگاه ایلام گفت : روز جهانی خاک فرصتی خوبی برای آگاهی بخشی عمومی درباره ضرورت های حفظ خاک و زمین های کشاورزی،دانست .

وی در ادامه به تشریح خطرات ناشی از آلودگی، فرسایش و تغییرکاربری و تخریب خاک به عنوان یکی از ارکان محیط زیست و کشاورزی اعلام کرد و خاطرنشان کرد آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و اقشار مختلف، بررسی چالش‌ها و معضلات گوناگون پیش روی این عنصر حیاتی و ارائه راهکارهای عملی و علمی برای حفاظت از خاک یک امر ضروری است .

گفتنی است در پایان این جلسه اعضا از موزه بسیار زیبای حفاظت محیط زیست بازدید کردند .